Arriva 556 en 555, 11 april 2014 Midsland aan Zee, De Branding, foto: Gerrit van Goor


2014:

Openbaar Vervoer op Terschelling op 2de plek.
Het openbaar vervoer op Terschelling (en Vlieland en Ameland) van Arriva heeft van de reizigers een 2de plek toebedeeld gekregen in het klant tevredenheidsonderzoek over 2013. De veerdienst Amsterdam-Velsen ging er met de eerste plaats vandoor, de veerdienst Rotterdam-Dordrecht  kreeg de derde plek. Gemiddeld kreeg het OV in Nederland en ook in Friesland een 7,4 toebedeeld.
De prijs is nog wel wat aan de hoge kant blijkbaar, deze krijgt van de reizigers een 7.6. Op de rest van de punten wordt een 8 of hoger gescoord.

Begin april werd het wandelevenement Fjoertoer gehouden waarbij grote hoeveelheden wandelaars per bus naar de start gebracht moesten worden. Ter versterking van het aanwezige busmaterieel kwam de Scania 7851 van de wal. Direct na het weekend ging de wagen weer retour Groningen om elders te worden ingezet.

10-4-2014: Op uitnodiging van Guus en Ingrid van Dieren van Strandpaviljoen De Branding bij Midsland aan Zee waren de bewoners van (bejaardencentrum) De Stilen uitgenodigd om aan te schuiven bij TEGAARE. Twee ARRIVA bussen, gesponsord door De Branding en Arriva, waren nodig om de ongeveer 40 bewoners naar De Branding te brengen voor een gezellige ochtend. Ze reden zelfs tot op het strand voor de deur van het strandpaviljoen.

Zomerperiode:
Het openbaar vervoer op Terschelling ondervindt met name gedurende de zomermaanden beduidend concurrentie van diverse taxibedrijven. Een aantal van die bedrijven opereert dan ook uitsluitend in die periode en het beeld van cherry picking is duidelijk zichtbaar. Het personeel daarvan is zeer opdringerig richting klanten, soms tot in de Arriva bussen.
Toch reed men de standaard dienstregeling van ongeveer 14 retourritten (Oost-West v.v.), afhankelijk van de dag in de week. Daarnaast werd naar elke aankomende extra veerboot gereden evenals de afvaarten van prijsvechter EVT. Dat bedrijf werd later in het voorjaar door Rederij Doeksen overgenomen met hulp van de overheid. De geplande afvaarten werden echter tot aan september 2014 gegarandeerd, maar nu onder de vlag van de nieuwe eigenaar.
Voor de Paal-8 lijn waren 7 retourritten per dag.
De nachtbus ondervond ook veel concurrentie van de taxibedrijven. Moest men in voorgaande jaren op sommige ritten meerdere bussen tegelijk inzetten; in deze zomer was telkens 1 bus voldoende.

Het materieel was exact hetzelfde als in voorgaande jaren: enkele Citaro’s 553-557 en de gelede uitvoering: 232, 234 en 241. Voor speciaal vervoer is de Integro 7164 aanwezig, maar deze werd in de zomer niet of nauwelijks gebruikt.

Dit bedrijf heeft van de rechter toestemming gekregen om in de zomermaanden onder bepaalde voorwaarden toch op het strand te mogen rijden. Hierdoor werden de mogelijkheden voor excursie vergoot.
In samenwerking met Staatsbosbeheer voerde men op bepaalde dagen Natuurtochten uit. Hiervoor reed het Alternatiefje een ophaaldienst over het hele eiland.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.