Arriva 555 nadert West-Terschelling op 4 augustus 2015, foto: Wim Vink


2015:

Algemeen

Op 16 november 2014 overleed Arie Buren. Hij was chef bij de Fram busdienst van 1984 t/m 1992. In deze functie volgde hij destijds Henk Cupido op, de jongste zoon van de oprichter van de busdienst op het eiland. Arie Buren is in 1955 bij Garage Cupido begonnen als chauffeur en ging in OKT 1969 mee over naar NOF, later weer Fram.
Naast buschauffeur was hij kooiker, jutter en opstapper bij de Reddingmaatschappij, waar hij meerdere hachelijke situaties heeft beleefd. Maar vooral was hij een “ras-Terschellinger”.
 
Arriva
Op 22 oktober 2014 en op 9+10 januari 2015 moest te West-Terschelling de route op de haven worden ingekort in verband met hoge waterstanden. Bij het betonningsterrein werd toen tijdelijk gekeerd.
Het busmaterieel bleef in deze periode ongewijzigd. Alleen de 554 heeft 1 weekend een uitstapje naar Schiermonnikoog gemaakt wegens drukte aldaar en defecten aan de elektrische bussen aldaar. Toevallig was een chauffeur van Schier op Terschelling met vakantie en kon zodoende de 554 meenemen. Na dat weekend keerde de bus weer terug.
In verband met het evenement Fjoertoer (APR 2015) kwam een extra bus uit Groningen de dienst versterken. Vele wandelaars moesten naar de start worden vervoerd. Scania 7854 was in 2015 de versterking. Na het weekend vertrok dit buitenbeentje (voor Terschellinger begrippen) weer.
Samengevat waren de enkele Citaro’s 553-557 en de gelede versie 232, 234 en 241 de aangewezen bussen voor de dienstuitvoering. De geledes worden doorgaans ingezet bij bootdiensten. De 555 rijdt nog steeds in afwijkende kleuren ten behoeve het Sandton hotel Paal8.
Voor groepsvervoer en speciale ritten zoals b.v. trouwritten beschikt Arriva Terschelling over de Integro 7164. Deze maakt echter weinig kilometers.
 
In de dienstregeling bleef het aantal ritten gelijk aan 2014, alleen verschoven de meeste tijden in verband met gewijzigde afvaarttijden van de veerboten. Ook de commerciële nachtbusritten werd onder hetzelfde regime uitgevoerd als in voorgaande jaren.
 
De tarieven werden in oktober 2014 tijdelijk verlaagd naar 2 euro per rit, ongeacht de afstand. Die tijdelijkheid is echter van langere duur, want in de zomer van 2015 was dit tarief nog steeds van kracht. Er kan ook een 10-rittenkaart a 13,50 euro worden aangeschaft. Eilanders genieten een eigen, lees: lager, tarief. De nachtbus heeft zijn eigen prijs. De concessie Terschelling kent overigens geen OV-chip.
Aan het einde van de concessieduur zullen de eilanden Vlieland en Terschelling niet meer zelfstandig worden aanbesteed, maar worden samengevoegd met een gedeelte van Friesland dat tegelijkertijd vrijkomt. Dit omdat de eilanden nauwelijks interessant zijn voor de aanbieders.
 
In augustus 2015 vond een grote controle plaats door de politie, in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Bij de taxibedrijven waren de meeste misstanden en werden flinke boetes uitgedeeld en zelfs stillegging van 1 bedrijf. Ook bij Arriva werd een onregelmatigheid geconstateerd.

Westbank
Woensdag 10 september 2014 werd er een grote blusoefening op Terschelling gehouden door de provincie Friesland. Vele disciplines in de hulpverlening werden getraind, waaronder een Cougar blushelikopter. Er werd een brand in het duin bij paal 6 gesimuleerd. Er was van de kant van het publiek grote belangstelling die o.a. werd vervoerd door de strandbus van Westbank. Een aardige opsteker voor het bedrijf van Chris Scheepstra.
Daarnaast bleef dit bedrijf ritten uitvoeren in samenwerking met Staatsbosbeheer. Hiervan werd door velen gebruik gemaakt om op een unieke wijze over het strand te worden vervoerd.
Hoewel het geen bus is, wordt het toch vermeld: het bedrijf is uitgebreid met een Unimog bergingswagen, oorspronkelijk afkomstig van Shell, Pernis en aangeschaft via internet. Dit voertuig heeft nog geen kenteken.
 
Yellow Cab
Dit is een van de 4 opererende taxibedrijven op het eiland. De laatste jaren woedt er een hevige strijd tussen deze bedrijven om de gunst van de klanten. Dat komt niet altijd ten goede van de juistheid in de bedrijfsvoering, gelet op de hiervoor genoemde uitgedeelde boetes in AUG 2015.
Yellow Cab heeft sinds dit jaar twee voertuigen die geschikt zijn voor het vervoeren van meer dan 8 personen en zijn daarom in de zin der wet een autobus en worden daarom in deze aflevering genoemd. Men heeft een 16-pers. VW Crafter, afkomstig van v.v. Lubbe (Zoeterwoude) en een Ford Transit, geschikt voor 15 pers. Deze is afkomstig van Dorenbos en rijdt ook in die uitvoering rond. Aan de zijkanten zijn stickers van het taxibedrijf aangebracht. Niet duidelijk is of dit voertuig eigendom van Yellow Cab is of gehuurd is voor de zomerperiode om de klanten van anderen af te snoepen.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.