Arriva 556-555-241-3014, West-Terschelling, Havenplein, 30 december 2016, foto: Wim Vink


Op 30 december 2016 bezocht ik om meerdere redenen voor één dag het eiland Terschelling. Gelijk maakte de een-na-laatste dag van de dieselbussen mee. Met ingang van de concessiewijziging van 1 januari 2017 ging namelijk ook Terschelling over op elektrische bussen. Op genoemde dag was men al volop aan het proefrijden en ook werden de laatste loodjes verricht aan de infrastructuur, met name die op het Havenplein te West-Terschelling.

Van de “oude” bussen reden alle wagens met uitzondering van de 7164, die gestald stond bij de garage in Midsland. Zo reden de enkele Citaro’s (554-557) de gehele dag wisselend dienst; in de middag aangevuld met de drie gelede wagens (232, 234 en 241). Daarnaast waren de 3014 en 3016 bezig met proefritten. Het was een aparte gewaarwording om oud naast neiuw te zien rijden. In de garage in Midsland zag ik de andere drie elektrische enkele bussen 3012, 3013 en 3015. Gelede exemplaren zijn er nog niet; die komen in het voorjaar van 2017.

De enkele Citaro 553 was begin november 2016 definitief van Terschelling vertrokken en was voorlopig gestationeerd op Ameland, volledig in Terschellinger uitvoering. Op dat eiland kwam men een bus tekort en Terschelling had er voldoende.