Cupido 4, West-Terschelling, Dellewal, 1962; coll. Mevr. T. Cupido-Schaap


Cupido 1-8 (1959-1962, ex-Maarse&Kroon):

Zoals uit de vorige aflevering kan worden opgemaakt bevielen de voormalige Utrechtse trambusjes minder goed. Reden dat het bedrijf eind jaren ’50 al uitkeek naar vervanging.
Dit werd tevens noodzakelijk omdat ook de laatste schoolbus en het kleine busje op hun laatste benen reden.
Jelle Cupido had in die dagen contacten met Jac. Maarse van het bekende Aalsmeerse busbedrijf. Die overtuigde Jelle dat hij zich nooit met de NS moest inlaten; als hij hulp nodig had, kon hij in Aalsmeer langskomen. Even terzijde: begin jaren ’70 kwam M&K ook binnen het NS-concern…
 
Indachtig bovenstaande woorden zocht Jelle begin 1959 contact met M&K. Die had net een aantal Leyland-Verheul bussen met bouwjaar 1947 in de aanbieding. Men was het snel eens en zo werden de M&K 76 en 77 op 15 mei 1959 over de Waddenzee vervoerd op een dekschuit (met daarachter nog zo’n schuit, vol met stenen).
Aangekomen op Terschelling werd de ex-M&K 76 gelijk in dienst gesteld, nog compleet in MK-kleuren. Administratief kreeg de wagen het nummer 3. De andere bus kreeg nummer 4, maar werd eerst in de Cupido-kleuren gebracht en kwam pas later in het seizoen als zodanig op de weg.
Deze bussen hadden het stuur aan de rechterkant, omdat MK deze chassis’ net na de Tweed Wereldoorlog ter schikking kreeg uit Engeland. Voor aanpassing was in die jaren was geen tijd en geen geld. Bij Cupido sprak men dikwijls over de “rechtse besturing”.
 
In 1960 volgde een derde bus, ex-M&K 78, die bij Cupido het parknummer 12 kreeg. Waarschijnlijk is die vernummering pas later administratief gedaan, want de nummering liep tot nummer 9 (een Utrechtse trambus). Omdat Cupido in 1960 geen tijd had om de bus in eigen kleuren te brengen, heeft dit voertuig ook in MK-kleuren gereden. Hij bleek echter technisch niet te voldoen en werd naast het huis van Henk Cupido in Hoorn geplaatst en werd daarna niet meer gebruikt. Henk woonde in de voormalige woning van Aike.
In 1961 kwamen er weer twee wagens uit Aalsmeer uit dezelfde serie; dit waren de ex 79 en 80. Bij Cupido werden deze wel gelijk in de juiste kleuren gebracht en kregen de nummers 10 en 11. (Vermoedelijk is toen aan de wagen van aanschafjaar 1960 het nummer 12 toegekend, ondanks het feit dat hij niet meer op de weg kwam.)
Tenslotte kwamen in 1962 nog 3 bussen naar Terschelling vanuit Aalsmeer, de ex-MK 83, 86 en 64. De 86 en 64 werden gelijk in Cupido kleuren gebracht, maar de ex-83 bleef nog enige jaren in MK-uitvoering rondrijden en kreeg pas in 1965 het Cupido jasje.
De 86 kreeg op Terschelling het nummer 7 en de 64 nummer 8. Die laatste was van een iets afwijkend carrosserie type dan de anderen, maar dat zien alleen de echte kenners. Op papier kreeg de ex-83 het nummer 5, wat pas in 1965 echt op de bus werd aangebracht. Teneinde een aansluitende nummering te bewerkstellingen werden de 10 en 11 in 1962 omgenummerd in 1 en 2. Zo waren alle aanwezige bussen genummerd van 1-9, waarbij de 1-8 de rechtse besturing was en nummer 6 en 9 de nog aanwezige Utrechtse trambussen (waarvan de 6 buiten gebruikt stond).
Acht rijvaardige bussen was wel een groot aantal, maar de rechtse besturing had maar één bedrijfsdeur, zodat er veel tijd verloren ging bij uit- en instappen. Gelet op de grote toestroom toeristen waren deze bussen wel nodig.
Tijdens de wintermaanden waren niet alle 8 bussen in gebruik en stond er een aantal buiten de belasting in de garage. De wagens waren al op een hoge leeftijd en Cupido wisselde de inzet elke drie maanden. Voor die periode kon wegenbelasting apart worden betaald. Al naar gelang de toestand van de bussen kon het bedrijf de inzet bepalen.
 
Na de zomer van 1963 viel trambus 9 af, maar in 1964 kon men het vervoer nog aan met zeven bussen. In de winter van 1964/1965 moesten de wagen 1, 3 en 4 worden afgevoerd.
Hoe dat gat werd opgevuld, kunt u lezen in de volgende aflevering.
En de wagens 5, 7 en 8 bleven in dienst tot begin 1966, maar toen moesten ook zij worden afgevoerd. Tenslotte werd de laatste, nummer 2, afgevoerd na het zomerseizoen van 1966.
Hij bereikte de leeftijd van 19 jaar, dat ziet men tegenwoordig niet meer…
Na afvoer werd van verscheidenen bussen de motoren nog gebruikt als scheepsmotor en de sommige chassis zijn thans zelfs nog in gebruik als bootwagen voor plezierjachten tijdens de winterperiode.
 
Bij deze aflevering zijn tevens enkele dienstregelingen uit de actieve periode van de beschreven bussen opgenomen, alsmede enkele krantenartikelen over het bedrijf.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.