Cupido: Chevrolet 6:

In 1928 schafte Cupido een Chevrolet aan met een carrosserie van Ypma. Hij kwam “nieuw” in dienst en had het parknummer 6. Bij de firma Cupido werden de autobussen en de taxi's opeenvolgend en door elkaar genummerd. Openvallende nummers werden later weer opgevuld. Met de aanschaf van de laatste wagens in 1966 werd hiervan afgeweken. Maar daar komen we later over te spreken.
De bus heeft dienst gedaan met twee verschillende provinciale nummers: G-59888 (hetgeen op de meeste foto’s is waar te nemen) en G-37695 (op een enkele foto te zien).
Dit laatste nummer behoorde toe aan Boon uit Medemblik. Er bestaat nu een vermoeden dat Cupido in 1928 de bus van Boon heeft overgenomen. Na indienststelling is Cupido nog enige tijd met het nummer van Boon blijven rijden, waarna het werd vervangen door G-59888.
Over de carrosseriebouwer bestaan ook twijfels. In bestanden is geen enkel bedrijf van die naam teruggevonden, wel Yntema.
De juistheid van bovengenoemde gegevens is nauwelijks meer met zekerheid vast te stellen.
 
De Chevrolet heeft dienst gedaan t/m 1940. Net als de start bij het bedrijf is ook de afvoer van deze bus een onderwerp waarover de geschiedenis zich in nevelen hult.
Het kan dus zo zijn dat het voertuig al voor de Tweede Wereldoorlog is afgevoerd, dan wel is gevorderd door de bezetter.
Aangezien in het Cupido archief wel documenten zijn gevonden over de vorderingen van andere bussen, maar niet van de Chevrolet, lijkt afvoer aan het begin van 1940 het meest aannemelijk.
Kortom, er blijven raadselen om deze bus hangen.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.