Cupido 5, West-Terschelling, Brandarisplein, 1936, foto: Jelle Cupido Jzn.


Cupido Beers Trambus:

De Beers Tramcoach kwam in 1936 als laatste vooroorlogse aanschaf in dienst onder het wagenparknummer 4. Met die aanschaf kwam het totale wagenpark van Autodienst Cupido weer op 5 autobussen.
De Beers had een carrosserie van Verheul op een Diamond chassis. Van dat Amerikaanse merk was Beers in die tijd de importeur. Als aandrijving stond er een Hercules motor in, hoewel het Cupido archief op een gegeven moment over een Pontiac motor rept. Ook zijn er 2 motornummers bekend, maar van enige omwisseling van motoren is weer niets vastgelegd.
 
De herkomst van deze wagen is inmiddels duidelijk; hij kwam in 1933/1934 nieuw in dienst bij de MOGH/van Emmerik in de stadsdienst te Hilversum onder nummer 22. Deze was daar een eenling in het wagenpark en werd daarom blijkbaar al spoedig weer verkocht.
Hierna is het wazig wie de volgende eigenaar was. Sommige bronnen geven aan dat de Beers gelijk naar Terschelling ging, terwijl in andere bronnen is te lezen dat de Tramcoach eerst bij de LAB (autobus 6) te Leeuwarden in dienst kwam. Van daar zou hij in 1939 zijn verkocht aan Cupido.
Er zijn echter foto’s die vanaf 1936 op Terschelling zijn genomen, zodat aan die laatste lezing wordt getwijfeld. Misschien heeft er een andere Tramcoach bij de LAB gereden.
Op Terschelling worden nog pogingen ondernomen om te ontdekken wat de juiste herkomst van de Tramcoach is. Wie weet wat er nog boven water komt.
 
Hoe dan ook, het was een duidelijk andere bus dan zijn voorgangers en was gelijk populair bij de reizigers. Hij had al snel twee bijnamen: Tram en Snijkoek (gelet op de vierkante vorm). Hij bood 26 passagiers een zitplaats die allen een bruin lederen bekleding hadden, zo kunnen we in het Cupido archief lezen. Helaas staat de kleur aan de buitenzijde van die begintijd niet vermeld.
Nog voor WO-2 komt de wagen in een tweede kleur, getuige enkele foto’s uit 1939. Wat die kleur geweest is, staat echter niet beschreven.
 
Deze bus overleeft als enige uit het Cupido wagenpark de Tweede Wereldoorlog. De werknemers van het bedrijf waren zo slim geweest essentiële onderdelen van de bus te demonteren en te verstoppen. Daarmee was de Beers onbruikbaar geworden en bleef in de garage staan. De bezetters lieten hem verder ongemoeid.
Nog voordat de laatste Duitsers begin juni 1945 werden weggevoerd, werden de onderdelen weer in deze bus gemonteerd en kon de bus in dienst worden gesteld. De nog aanwezige ex-bezetters keken wel vreemd op.
 
Meteen werd in juni 1945 de dienst, zo goed en kwaad het in die dagen ging, voorzichtig opgestart samen met een voormalige Duitse ziekenwagen, die voor vervoer van passagiers werd ingericht. Eind 1945 kwam er al versterking van het wagenpark en werd de ziekenwagen afgevoerd. Er zijn helaas geen beelden van die ziekenwagen bekend.
 
In die tijd trok Aike Cupido zich ook als firmant terug uit het bedrijf en gaf het stokje over aan zijn zoon Jelle. Aike bleef nog wel chauffeur. Jelle leidde daarna samen met zijn veel jongere broer Henk het bedrijf en nam gelijk actie de technische staat van de Tramcoach te verbeteren. Toen er 2 nieuwe Ford schoolbussen waren gearriveerd, werd de Beers in 1947 uit dienst genomen en compleet gereviseerd om eind 1948 weer in dienst te komen, vanaf dit moment onder wagenparknummer 4. Hij was daarna in de donkerblauwe kleur, waarin alle aanwezige Cupido bussen werden geschilderd na toewijzing van de benodigde hoeveelheid verf.
In deze uitvoering deed de wagen nog vaak dienst, dikwijls op de lijn van West naar Midsland Noord en Midsland a/zee. Tot 1955 bleef deze situatie gehandhaafd, daarna was het einde voor deze bus gekomen toen er vervangende bussen uit Utrecht waren gearriveerd.
Op 5 mei van dat jaar reed hij nog eenmaal rond op het eiland. In speciale uitvoering: rood-wit-blauw aan de uiteinden en de zijkanten in de 5 Terschellinger kleuren (rood-blauw-geel-groen-wit) deed hij mee in een optocht te ere van 10 jaar Bevrijd Nederland. Henk Cupido en de toen jonge chauffeur Arie Buren volbrachten deze ereronde over het eiland.
Hierna werd de Beers verkocht aan aannemer Zeelen, die hem gebruikte als schaftkeet op de Afsluitdijk. Deze aannemer gebruikte de Hercules motor daarna nog in een kraanwagen.
Vreemd genoeg bleef het kenteken NJ-14-29 en kentekenbewijs bij Garage Cupido achter en kreeg de Beers bij Zeelen weer een provinciaal nummer (G-40884). Over het hoe en waarom van deze actie tasten we nu in het duister.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.