Autobusstation West-Terschelling, 29 juli 1978, met bijna het gehele wagenpark, foto: Wim Vink


Fram 1978:

In dit jaar was ik tweemaal op het eiland: in april toen mijn tante jarig was en in de zomer voor vakantie.
De winterdienst 77/78 was uitgevoerd door drie bolramers 4887-4905-7457. Deze kregen in april 1978 versterking van twee zogenaamde LVB-ers, die daarmee voor het eerst hun intrede op Terschelling deden na de alleenheerschappij van de bolramer-generaties. Die bolramers zouden het nog tot en met 1980 volhouden, maar dat ziet u in de vervolgafleveringen.
De 1065 en de 1127 waren de eerste LVB-ers op het eiland, in later jaren volgden er meer. Voordat de zomer begon kwamen er nog twee wagens de dienst versterken: 7067 en 7433. De eerstgenoemde kenden we nog van het jaar ervoor en de tweede was een semi-toerwagen die versterkingsdiensten en de wekelijkse rondritten reed met Arie Buren als trouwe chauffeur. De ingewijden zullen op diverse foto's ook de chauffeurs André Bos en Henk Cupido herkennen.
De liefhebbers van veerboten en/of RTM zullen op een van de foto's de voormalige ms. Haringvliet terugzien, die zijn laatste jaren in Nederland tussen Harlingen en Terschelling sleet als ms. Schellingerland. Op het eiland was hij beter bekend als Slof vanwege de matige snelheid. Na zijn diensten bij Rederij Doeksen werd hij in 1981 verkocht naar Cyprus en voer daar als ms. Girne.
 
In 1978 begon de Stichting Veteraan Autobussen met beperkte middelen flink reclame te maken. De uitgifte van stickers was daar een voorbeeld van. Als actief SVA-medewerker in die jaren voorzag ik alle bussen op het eiland met zo'n sticker en dat is duidelijk op de foto's te zien. Ik had daarbij een tactiek om ze verschillend op te plakken, zodat ik daaraan van veraf al kon onderscheiden welke wagennummer er reed. Je kunt je hobby ook te ver doorvoeren...
 
De zomer- en winterdienst was vrijwel gelijk aan de vorige jaar; slechts een enkele rit werd qua tijd iets aangepast, maar het aantal was exact gelijk.
De tarieven van enkele reis volwassenen werden over de hele linie met 10 cent verhoogd. Ook de prijs van de 10-rittenkaart werd verhoogd, met uitzondering van de uitvoering voor eilanders.
 
(Voor de liefhebbers zijn er meer (zwart-wit) foto’s van dit jaar beschikbaar. Geïnteresseerden weten de samensteller van deze afleveringen wel te vinden.)

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.