Fram 7433 voor de garage te West-Terschelling, Burg. Eschauzierstraat, 1 augustus 1979, foto: Wim Vink


Fram 1979:

De zomervakantie van dit jaar kenmerkte zich door slecht weer: veel regen en wind. Omdat mijn vrouw in verwachting was, herinner ik me dit jaar beter dan andere vakanties. Veel wandelen met regenpakken aan en tijd om busfoto's te maken. Van vakanties stel je eigenlijk iets anders voor, maar soms heb je een slecht jaar. Overigens heb ik in ruim 60 jaar vakantie op het eiland maar weinig slechte gehad.
 
Op busgebied zette de vernieuwing zich op Terschelling door. Op een bestand van 7 wagens voor de zomerdienst reden nog maar 3 bolramers op het eiland. De reguliere diensten werden door 3 LVB's uitgevoerd. Dit waren de 1122, 1125 en de 1127. Maar zoals elk jaar kent Terschelling evenveel regel als uitzondering, dus je moest niet gek opkijken als er overdag of in de avond een bolramer reed.
Van de bolramers waren 2 wagens al langer op het eiland: de 4887 en de 4905. Voor de 4905, de vaste wagen van Henk Cupido, zou het het laatste jaar worden. Bolramer 4887 zou het nog tot en met 1980 uithouden. Dat zult u in de aflevering over dat jaar kunnen zien. Als derde bolramer was de 7459 naar het eiland overgekomen voor het zomerseizoen.
De zevende bus was de ex-semi-toerwagen 7433. Deze wagen reed meestal de extra diensten van en naar de boot vanaf/naar Midsland resp. Formerum, dat halverwege het eiland ligt en waar een bekende (voor sommige mensen: beruchte) jeugdcamping is gelegen. En hij reed de wekelijkse rondritten voor toeristen.
 
Na het zomerseizoen van 1979 bleven alleen de 1127, 4887 en de 4905 achter op Terschelling. De overige wagens gingen terug naar de vaste wal. Men had daar dringend behoefte aan versterking, omdat instroom van nieuwe wagens uitbleef. De Fram was daardoor genoodzaakt her en der bussen bij te huren. Zelfs uit Limburg had men wagens in Fryslân rijden.
 
De dienstuitvoering was tijdens de zomerdienst anders dan in voorgaande jaren. Tot en met 1978 waren de lijn naar Oosterend en die naar Paal-8 twee gescheiden diensten die ieder voor zich door een vaste groep chauffeurs en dito vaste wagens werden uitgevoerd. Met ingang van de zomerdienst van 1979 werden dat systeem losgelaten en reden zowel alle chauffeurs en alle wagens de diensten op beide lijnen.
 
De garage op West in de Burg. Eschauzierstraat werd voorlopig niet vervangen door nieuwbouw en zou nog jaren in gebruik blijven. Dit pand, dat van Garage Cupido was en in eigendom zou overgaan naar de Gemeente Terschelling werd voorzien van nieuwe roldeuren zoals op enige foto’s is te zien.
 
Het aantal ritten bleef in de zomer van 1979 gelijk aan het voorgaande jaar. Slechts van enkele ritten werden de tijden gewijzigd. Ditzelfde gold ook voor de winterdienst 1979-1980.
De ritprijzen werden per codeverschil 10, resp. 20 cent verhoogd, De 10-ritttenkaarten kenden een evenredige prijsverhoging.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.