De van de RET gehuurde 481 en 489 op het Havenplein te West-Terschelling, 4 augustus 1980, dia: Wim Vink


Fram 1980:

Vanuit het jaar 1979 waren alleen de 4887, 4905 en 1127 overgebleven voor de winterdienst. De 4905 werd begin 1980 afgevoerd naar de wal wegens slechte toestand en gevorderde leeftijd. De 1127 werd geruild voor de 1128. Die kwam naar Terschelling samen met de 2877, 5453 (voormalige stadsbus uit Leeuwarden) en de 7462.
1980 was het voor het eiland het laatste jaar dat er bolramers rondreden. De trouwe 4887 werd in 1980 bijgestaan door de 7462, die in 1977 ook al op het eiland was. De semi-touringcar 2887 werd doorgaans gebruikt  voor de versterkingsritten tijdens boottijden en uiteraard voor de rondritten.
1980 was een interessant jaar. De Fram had gebrek aan wagens en huurde overal bij. Zo reden er bijvoorbeeld in de provincie Friesland zelf bussen uit Limburg. Voor de Waddeneilanden vond men de oplossing in Rotterdamse (RET) stadsbussen. Op Terschelling reden de 481 en de 489. De eerste reed doorgaans richting Oosterend, terwijl de 489 alleen dienst deed naar Paal-8.
 
Toen ik in dat jaar op vakantie kwam, stond hij de 481 al defect in de garage. Er moesten zelfs monteurs uit Rotterdam aan te pas komen om deze bus weer op de weg te krijgen. Helaas had hun arbeid weinig resultaat, want enkele dagen nadat ik de foto's op de dienst had genomen, was hij al weer defect en werd bij het huis van de chef, Henk Cupido, te Hoorn geplaatst en bleef daar tot hij op 14 augustus 1980 via Leeuwarden retour ging richting Maasstad ging.
 
Na de uitval van de 481 werd de Oosterend-dienst overdag gereden door de 1128 en in de stille uren door de 5453. De overige wagens, 2887-4887-7462, reden de versterkingsritten in aansluiting op de boot.
Maar Terschelling zou Terschelling niet zijn als op elke regel een uitzondering werd gemaakt. Daarin is dit Waddeneiland overigens niet uniek, dat gebeurde elders ook.
 
Met betrekking tot de dienstregeling kan over de zomerdienst 1980 worden gezegd dat die exact gelijk was aan het jaar ervoor. Alleen de laatste bootdienst in de avond verschoof precies 5 minuten in verband met latere aankomsttijd van de veerdienst uit Harlingen.
En de over de daaropvolgende winterdienst kan precies hetzelfde worden gezegd. Zelfs de typefout in de dienstregeling “Osterend” (i.p.v. Oosterend) was gekopieerd……
 
Op het gebied van tarieven veranderde er wel wat. Door de invoering van de strippenkaart op 1 mei 1980 werd Terschelling verdeeld in een vijftal zones, zoals te zien is in het vierde document van de dienstregeling. Vergeleken met het jaar ervoor leken de prijzen iets te zijn gedaald als men naar sommige trajecten kijkt.
Opmerkelijk is melding over het dagabonnement: er zullen weinig tot geen personen op het eiland zijn geweest die zo’n kaart aanschaften om er dan mee tot aan het Monument op de Afsluitdijk te kunnen reizen of met de lijnen van DVM en GADO, c.q. een combikaart met de NZH zouden nemen. Blijkbaar was die zinsnede overgenomen uit de complete FRAM dienstregeling.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.