Fram 5577 te West-Terschelling, Brandarisstraat, 7 augustus 1981, dia: Wim Vink


Fram 1981:

In dit jaar waren er op meerdere fronten wijzigingen: wagenpark, lijnnummer en de inrichting van het haventerrein.
 
In dit jaar werd het complete nog aanwezige wagenpark vervangen. Dat had twee redenen. Ten eerste was het aanwezige wagenpark in 1980 een allegaartje qua samenstelling en relatief oud qua leeftijd. De tweede reden was een instroom van nieuwe wagens bij de Fram, waardoor de minder jonge exemplaren konden worden doorgeschoven naar de eilanden.
Terschelling kreeg de LOB's 2130, 2131, 2132, 2133 en 2135 toebedeeld, die werden ondersteund door de kleinere LOK's 5577 en 5578. Voor de liefhebber was dit eenheidsworst, zeker vergeleken met het jaar ervoor. Maar de chauffeurs hadden weer een betere bus onder hun gat, ondanks het feit dat ze 10, resp. 9 jaar oud waren.
 
Sinds de komst van de Fram (in 1972) was het lijnnummer voor de Terschellinger diensten nummer 79, zowel richting Oosterend als naar Paal-8. Niet altijd werd dit lijnnummer gevoerd, want voor de meeste passagiers was de bestemming het belangrijkste gegeven.
In 1981 werden alle lijnen van de Fram gehergroepeerd en kreeg Terschelling het nummer 120 toegewezen. Ook daarna werd in die jaren dit getal sporadisch in de lijnfilm op de bussen gevoerd.
 
In de dienstregeling veranderde er nauwelijks iets; slechts enkele tijden werden aangepast, maar het aantal ritten bleef gelijk aan voorgaande jaren.
In het aparte dienstregelingenblad (zie bijlagen) werd specifiek reclame gemaakt voor de strippenkaart, zeker om die in de voorverkoop aan te schaffen. Dit was (landelijk) bedoeld om de handelingen van de chauffeur te beperken en de rijtijden beter te garanderen.
Op Terschelling gaat alles gemoedelijker dan aan de wal en zijn de passagiers in goede stemming, want een groot deel is op vakantie en heeft geen haast. Wat dat betreft heerste nog steeds de mentaliteit van het voormalige busbedrijf Cupido.
 
De veerhaven werd flink aangepast. Een gedeelte van de zogenoemde Kom werd in de loop van 1980 bij de haven getrokken zodat er een grote zwaaikom voor de Ro-ro veerboot ontstond inclusief autobrug. Een ander gedeelte van de Kom werd gedempt en bestraat. Daarop werd het busstation en haal- en brenggelegenheid gemaakt voor de campinghouders die daar de spullen van hun gasten konden in/uitpakken. Ook taxi’s kregen er een plek. Voor de busdienst was het verkeer nu gescheiden van het overige verkeer en kon men de haven beter bereiken. Door die scheiding konden de passagiers ook beter in- en uitstappen. Een en ander kon begin 1981 in gebruik worden genomen.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.