NOF 810 (ex-Cupido 30) op weg naar Oosterend vanaf West-Terschelling, Havenplein, 11-8-1970, foto: Wim Vink


NOF:

Per 1 oktober 1969 nam de NOF uit Dokkum de autobusdiensten op Terschelling over van Cupido en exploiteerde die stamlijn eerst onder nummer 19.
Het "filiaal" op Terschelling werd beheerd door Henk Cupido, de jongste zoon van Aike. Tevens waren een aantal Cupido chauffeurs meegegaan naar de nieuwe werkgever. Alleen Hein de Jong bleef zijn laatste jaren bij zijn oude werkgever.

Hoewel in aflevering 16 wordt gesproken over contractuele overname van 7 autobussen, werden in de praktijk maar vijf wagens van Cupido overgenomen: 25-27-30-31-6201. De 6201 werd echter niet meer ingezet maar doorverkocht aan een particulier in de buurt van Drachten, die er aan winkelwagen van maakte. Verdere lotgevallen van die bus zijn mij niet bekend, maar ik houd mij aanbevolen.
De andere vier wagens werden aan de kant gehouden voor een opknapbeurt en werden tegelijkertijd in het streekgeel gezet. Ze werden ook omgenummerd in 808-811. Stuk voor stuk werden ze daarna weer aan de diensten toegevoegd.
 
De eerste diensten onder de NOF werden uitgevoerd door de bolramer 4671, die daarvoor naar het eiland was overgebracht.
Samen met de ex-Cupido wagens werd overwinterd, maar voor de zomer 1971 was echter versterking nodig. De NOF zat niet al te ruim in het materieel en had (speciaal voor de diensten op de Waddeneilanden) drie wagens van de Zuidooster (uit Gennep) overgenomen: 4485-4487. Daarvan kwam de 4485 op Terschelling terecht. Vanuit de NOF hoofdvestiging in Dokkum werd eveneens het DAFje 6526 naar het eiland verscheept en zo bestond het park uit de benodigde 7 bussen.
 
Met ingang van mei 1970 werd het lijnnummer gewijzigd in 79, hetgeen alleen door bolramer 4671 en het DAFje 6526 werd gefilmd. De overige wagens hadden daarvoor geen middelen.
Bediende Cupido het eiland in het hoogseizoen nog met 3 lijnen, de NOF bracht dat terug tot twee. Allereerst de stamlijn tussen West en Oost, die in de week werd bediend met 11 retourritten; op zater- en zondagen iets minder.
Daarnaast de lijn van West via Midsland en Midsland aan Zee naar Paal-8 (West aan Zee). Die werd alleen in het hoogseizoen gereden plus enkele ritten rondom feestdagen. Op die tak kwamen doordeweeks ook zo’n 11 retourritten voor, afhankelijk welke dag.
De rechtstreeks verbinding van West naar Paal-8 behoorde daarmee tot het verleden.
 
Tijdens de  zomer 1971 werd de Paal-8 lijn steevast door de 4485 uitgevoerd. De Oosterend lijn werd meestal gereden door een van de voormalige Cupido wagens.
De 4671 reed in die zomer doorgaans de rondritten en versterking van de bootdiensten.
Het Dafje 6526 werd naar behoeven ingezet, evenals de overige ex-Cupido wagens.

* onderstaande afbeeldingen zijn vrij voor privégebruik. Voor ander gebruik neem contact op.